Jak bezpiecznie wstać z łóżka?

Pod koniec ciąży wstawanie z łóżka to nie lada wyzwanie. Jak to zrobić sprawnie i bezpiecznie szczególnie, gdy pęcherz jest pełny, a Maluch traktuje go jak piłkę do nogi. Brzmi śmiesznie, ale w takich momentach wcale nie jest zabawnie. Nie jest też przyjemnie, gdy pobudka wiąże się z nudnościami i niezwłoczną koniecznością sprintu do łazienki.

Spokojny sen

Po pierwsze nie wolno wykonywać żadnych gwałtownych ruchów, żadnych zrywów i energicznego siadania czy wstawania na wprost. A dlaczego? A dlatego, że to jest prosta droga na przykład do wystąpienia zawrotów głowy, omdlenia, mocnego nadwyrężenia mięśni brzucha czy też struktur podtrzymujących macicę oraz mięśni dna miednicy. Brzmi banalnie, ale nie ma hihi!

W trzecim trymestrze zaleca się spanie w pozycji na lewym boku (można się z tym zgadzać lub nie, ale to jest odrębny temat) i większość z Was stara się tego pilnować. No ale ile można?! W trakcie snu i tak się kręcimy, więc bez przesady.

Pubudka w ciąży

Niezależnie od tego w jakiej pozycji się przebudzisz, zacznij od kilku spokojnych oddechów i obrócenia się na jeden z boków. Najlepiej tak aby twarz była skierowana na zewnątrz łóżka, a kolana były ugięte. Następnie podeprzyj na przedramieniu dolnej ręki. Pomóż sobie dłonią górnej ręki opartą przed klatką piersiową o materac. Teraz z wydechem możesz przejść do siadu jednocześnie spuszczając nogi na podłogę. Pozostaje już tylko dźwignięcie się z łóżka.

Jak siadać i wstawać? Po pierwsze na wydechu i z zaangażowaniem mięśni dna miednicy. Co jeszcze jest ważne? Stopy ustawione równolegle i równomiernie obciążone, wysunięcie pośladków do tyłu, a na koniec użycie mięśni nóg oraz pośladków - łatwe? Jak się okazuje nie dla każdego jest to takie proste. Warto to robić świadomie, a wysiłek się opłaci!

A co po porodzie?

Siadanie na łóżku tuż po naturalnym porodzie jest zabronione. Żeby ochronić to, co po porodzie jest (delikatnie mówiąc) nadwyrężone i obolałe, należy wstawać przez bok, a następnie przez pozycję klęku podpartego z brzegu łóżka (kolana na brzegu, a stopy zwisają) opuszczać najpierw jedną a potem drugą nogę na podłogę. W przypadku świeżej rany po cesarskim cięciu, zwracamy uwagę aby nie obciążać brzucha. Wstajemy z łóżka przez bok, jednocześnie opuszczamy nogi na podłogę i podnosimy tułów przy pomocy ramion. Usiądź na brzegu łóżka, oprzyj swój ciężar na rękach ułożonych wzdłuż ciała. Nogi nie mają prawa luźno zwisać - konieczne jest stabilne podparcie dla stóp, gdy łóżko jest wysokie.

Każda zmiana pozycji powinna być wykonywana na wydechu i z zaangażowaniem mięśni dna miednicy. Jest to podstawowa zasada dla każdego, a w szczególności dla pań w ciąży i okresie połogu.

Jeśli to dla Ciebie za mało i oczekujesz czegoś więcej oraz chciałabyś pracować nad swoją kondycją w sposób najbardziej optymalny, to zapraszam Cię serdecznie do współpracy. Czekam na Ciebie i chętnie pomogę!